تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

در مجله چرم / مد و پوشاک

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با 15 ترفند ساده و کاربردی 

از آنجایی که چرم طبیعی و مصنوعی هرکدام ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند، همواره افراد به دنبال راه هایی برای تشخیص چرم مصنوعی و طبیعی هستند. ماندگاری و دوام چرم طبیعی به مراتب بیشتر از چرم مصنوعی بوده و این چرم کیفیت بالایی دارد؛ به همین دلیل تقاضای آن بسیار بیشتر است. 

به دلیل سودجویان زیادی که اقدام به فروش چرم مصنوعی به جای طبیعی می‌کنند، آشنایی با روش تشخیص چرم اصل الزامی خواهد بود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با طرز تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی آشنا شوید. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

چرم طبیعی چیست؟ 

پیش از اینکه به راهکار تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بپردازیم، لازم است با این نوع چرم آشنا شوید. چرم طبیعی یا اصل، معمولا به صورت مستقیم با شیوه دباغی پوست خام حیواناتی مثل گاو، گوسفند و بز تولید می‌شود. در شیوه دباغی یا همان ساخت چرم، ابتدا پوست حیوانات را آماده‌سازی و پرداخت می‌کنند؛ زیرا ممکن است پوست براثر فاسد شدن از بین برود. 

حال این پوست را برای ساخت یک چرم پایدار، منعطف و قوی به دباغ خانه می‌فرستند تا عملیات دباغی روی آن صورت بگیرد. در این عملیات که توسط مواد گیاهی به شکل فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود، خصوصیات و ویژگی‌های اصل چرم تغییر نکرده و سطح رویی آن برای جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم‌ها، مقاوم سازی می‌شود. در این حالت امکان تشخیص چرم اصل از فیک ایجاد خواهد شد. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

چرم مصنوعی چیست؟ 

برای اینکه بتوانید به تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بپردازید، باید نسبت به چرم مصنوعی نیز شناخت داشته باشید‌. این چرم از مواد پلیمری یا پلاستیکی به نام پلی اورتان تولید می‌شود. 

برای تولید چرم مصنوعی از دو روش تر و خشک بهره می برند که هریک از این روش‌ها شرایط خاص خود را دارند و سبب می شوند تا تشخیص چرم مصنوعی از طبیعی امکان پذیر شود. می‌توان گفت که علت اصلی تولید و استفاده از چرم مصنوعی، گران بودن چرم طبیعی است. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

چطور چرم طبیعی و مصنوعی را از هم تشخیص دهیم؟ 

برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، روش های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه به بررسی مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت: 

چرم اصل گران است 

اولین راهکار تشخیص چرم اصل، قیمت گران آن است. قطعا محصولاتی که از چرم طبیعی و اصل تولید می‌شوند مثل پالتو، کیف و کفش دارای قیمت بالایی هستند؛ زیرا چرم اصل مقاومت زیادی دارد و دوخت آن خاص‌تر و زمانبر است. 

در مقابل محصولاتی که از چرم مصنوعی تولید شده‌اند، جنس نامرغوبی دارند و معمولا قیمت آن ها ارزان است. توجه کنید که در زمان خرید محصولات گران قیمت، حتما به صورت کامل محصول را بررسی کنید تا نسبت به اصل بودن چرم و عیوب احتمالی آن مطلع شوید. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

بررسی بوی چرم در محصول

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، توجه به بوی آن‌ است. شما با استفاده از حس بویایی خود به آسانی می‌توانید چرم طبیعی را بشناسید. محصول مورد نظر خود را بود کنید، اگر بوی تندی داشت یا اینکه بوی حیوان می‌داد و این بو به آسانی از بین نمی‌رفت، قطعا از چرم طبیعی ساخته شده است؛ زیرا چرم مصنوعی بوی پلاستیک می‌دهد. 

توجه به جنس قسمت پشت محصول 

توجه به جنس پشت محصول، یکی دیگر از راه های تشخیص چرم اصل است. به یاد داشته باشید که از دیدن جنس قسمت پشتی محصول مورد نظر خود غافل نشوید. پشت چرم طبیعی، معمولا حالتی پرزدار دارد و پشت چرم مصنوعی به شکل شبکه‌هایی دوخته شده با نخ است؛ در نتیجه اگر در پشت یک محصول چرمی، نخ مشاهده کردید، با چرم مصنوعی مواجه هستید. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

بررسی سطح محصول 

برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، از حس لامسه خود کمک گرفته و چرم رویه و سطحی محصول را بررسی کنید و به قسمت‌های مختلف آن دست بزنید. چرم طبیعی که از پوست حیوانات تهیه شده، معمولا چین و چروک و خراش دارد و سطح آن‌ها یکنواخت نیست؛ بنابراین می‌توان گفت یکی دیگر از تفاوت های چرم طبیعی با مصنوعی، ضخامت ناهمگن موجود در چرم‌های طبیعی است. 

نگاه کردن به بافت و طرح روی محصول

در زمان خرید محصولات چرمی، برای تشخیص چرم اصلی به بافت آن نگاه کنید؛ برای اینکه متوجه بافت فشرده و متراکم آن شوید، تنها باید قسمت‌های برش خورده محصول را بررسی نمایید. چرم‌های طبیعی دارای طرحی خاص و غیر تکراری هستند؛ در حالی که چرم‌های مصنوعی پلاستیکی بوده و الیاف متراکمی ندارند. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

استفاده از انعکاس نور 

استفاده از انعکاس نور برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید که نور با برخورد به سطح رویی چرم طبیعی، به یک اندازه منعکس نمی‌شود. 

در حقیقت انعکاس نور روی سطح چرم طبیعی سبب می‌شود تا برخی از قسمت‌ها حالت مات و براق داشته باشند؛ زیرا چرم طبیعی سطح صافی ندارد و نمی‌تواند نور را به خوبی منعکس کند. این در حالی است که با برخورد نور به سطح چرم غیر اصل، نور به صورت یکسان و یکنواخت منعکس می‌شود. 

استفاده از تست شعله 

یکی دیگر از روش‌هایی که از آن می‌توانید برای تشخیص چرم اصل از صنعتی استفاده کنید، تست شعله است؛ البته اینکار را نمی‌توانید در فروشگاه انجام دهید. به یاد داشته باشید که چرم اصل و طبیعی در برابر شعله به راحتی نمی‌سوزد و آتش نمی‌گیرد. 

این چرم به هیچ وجه دچار تغییر نشده و اگر شعله را تا زمان سوختن چرم روشن نگه دارید، بویی شبیه به سوختن مو به مشامتان خواهد رسید؛ اما چرم صنعتی در برابر شعله و حرارت به سرعت سوخته، جمع شده و تغییر شکل خواهد داد. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

ترفند انتقال گرما و حس لمس 

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، استفاده از حس لامسه یا انتقال گرماست. چنانچه شما محصولی را تهیه کنید که از چرم اصل تولید شده باشد، حس گرما به دستتان منتقل می‌شود؛ زیرا چرم طبیعی نرم و باکیفیت است. این در حالی بوده که چرم‌های مصنوعی سرد و سخت هستند. 

توجه به بررسی یا شناسنامه محصول 

همه محصولاتی که از چرم طبیعی تهیه شده‌اند، دارای گواهی منحصر به فرد خود هستند؛ بنابراین باید در هنگام خرید از فروشنده درخواست کنید که شناسنامه و برچسب کالای چرمی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید به تشخیص چرم اصل بپردازید. 

انجام تست قطره آب 

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، این است که چند قطره آب روی محصول مورد نظر خود بریزید و چند لحظه صبر کنید. چنانچه آب آرام آرام جذب چرم شود، بدون شک محصول مورد نظر از چرم طبیعی ساخته شده است؛ اما اگر آب روی سطح محصول سربخورد و از آن سرازیر شود، می‌توان از مصنوعی بودن چرم موجود در محصول اطمینان حاصل کرد. 

درباره تست قطره آب روی محصولات چرمی برای تشخیص چرم اصل از مصنوعی، به این نکته توجه کنید که تنها چند قطره آب را روی محصول مورد نظر خود بریزید و آن را کاملا خیس نکنید؛ زیرا برخی از محصولاتی که از چرم طبیعی ساخته می‌شوند، بعد از تماس با آب لک شده و پاک کردن این لکه‌ها از روی آن‌ها دشوار است. 

تا زدن چرم 

برای تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی، چرم را تا بزنید؛ اگر بعد از تا زدن و باز کردن آن، رد تا زدن روی چرم باقی ماند، با چرم طبیعی مواجه هستید. دقت کنید که حتی رد ناخن نیز روی چرم طبیعی می‌ماند؛ این درحالی است که در چرم‌ مصنوعی رد ناخن یا تا شدن روی چرم دیده نخواهد شد. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

بررسی حفره سطح چرم 

همانطور که بیان شد چرم طبیعی از پوست حیوانات تهیه می شود و وجود مو روی پوست، مسلم است. با وجود اینکه در زمان دباغی موها زدوده می‌شوند، اما همچنان آثار آن روی چرم مشاهده شده و می توان از آن برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بهره برد. 

البته در برخی از چرم‌ها با چشم به راحتی نمی‌توان جای مو را دید و برای این کار باید از ذره بین استفاده کرده یا چشمان خود را کاملا به سطح چرم نزدیک کنید. 

سوراخ نشدن چرم طبیعی 

یکی دیگر از روش های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، سوراخ نشدن چرم طبیعی است. در حقیقت چرم طبیعی در برابر اشیا نوک تیز مثل سوزن مقاوم بوده و به آسانی سوراخ نمی‌شود. تنها شیوه سوراخ کردن چرم، استفاده از میخ است که باید با چکش به آن ضربه زد تا بتوان چرم طبیعی را سوراخ کرد. 

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

توجه به وزن محصول 

برای تشخیص چرم اصل و فیک، می‌توان از وزن آن کمک گرفت. چرم طبیعی در مقایسه با چرم مصنوعی وزن بیشتری دارد. در بین چرم‌های طبیعی نیز چرم بز، از وزن کمتری برخوردار است؛ اما همین چرم بز نیز از چرم مصنوعی وزن بالاتری دارد. 

خرید از فروشگاه معتبر 

چنانچه با انجام روش های بالا نتوانستید چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید، پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید چرم طبیعی حتما به فروشگاه‌های بروید. این فروشگاه‌ها برای اعتبار و سابقه کاری خود ارزش قائل هستند و جنس اصل را در اختیار شما قرار می‌دهند. 

جمع بندی 

ما در این مطلب ضمن معرفی چرم طبیعی و مصنوعی به بررسی راهکارهای تشخیص این دو از هم پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما با بهره بردن از این روش‌ها می‌توانید، چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص داده و فریب افراد سودجو را نخورید. 

شما چه روش دیگری برای تشخیص چرم طبیعی می شناسید؟ خوشحال می‌شویم برایمان کامنت بگذارید تا دیگران هم از تجربیات ارزشمندتان استفاده کنند!