از بین بردن چروک چرم طبیعی

در مجله چرم / مد و پوشاک

۶ راه ازبین‌بردن چروک چرم طبیعی بدون آسیب‌زدن به آن (این اشتباهات را انجام ندهید)

محصولات تولید شده از چرم به دلیل عمر و دوام بالا و البته کیفیت و زیبایی منحصربه‌فردشان، همواره محبوب و موردتوجه مصرف‌کنندگان هستند. این محصولات به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، ممکن است در طول مدت استفاده، دچار چروک یا تاخوردگی شوند.

از آنجا که چروک شدن محصولات چرمی زیبایی و جذابیت آنها را کاهش می‌دهد، باید راه‌های از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی را بشناسید. به‌طورکلی برای از بین ‌بردن چروک چرم، روش‌های متعددی وجود دارد که در این مطلب قرار است نگاهی به آنها بیندازیم. اگر از کالاهای چرمی استفاده می‌کنید و با این مشکل مواجه هستید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

از بین بردن چروک چرم طبیعی

علت چروک شدن چرم چیست؟

عوامل متعددی در چروک شدن محصولات چرمی دخیل هستند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

کیفیت چرم

 چرم به لحاظ کیفیت، در درجه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. هرچه کیفیت و میزان ضخامت چرم بیشتر باشد، امکان چروک شدگی آن بسیار کم‌تر می‌شود؛ اما چرم‌های ظریف و نازک، بیشتر در معرض چروک شدن هستند.

نحوه دباغی

عامل دیگری که در چروک شدن محصولات چرمی تأثیرگذار می‌گذارد، نحوه دباغی آن است. برخی از روش‌های دباغی باعث می‌شوند که چرم استحکام بیشتری پیدا کند و کمتر دچار چروک شدگی شود.

نحوه استفاده

قبل از اینکه با مشکل چروک شدگی چرم مواجه شوید و به دنبال راهکاری برای از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی باشید، بهتر است با روش استفاده از چرم آشنا شوید؛ به‌این‌ترتیب از بروز این مشکل پیشگیری می‌کنید. به‌طورکلی، مچاله کردن چرم، خم‌کردن یا تا زدن آن، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خط و خطوط و چروک‌های دائمی در این محصول منحصربه‌فرد و استثنایی محسوب می‌شود.

نحوه نگهداری

اگر از محصولات چرمی به‌خوبی مواظبت نمایید از چروک شدن آنها جلوگیری می‌کنید. به طور مثال، قراردادن محصولات چرمی در معرض نم، رطوبت، مواد شیمیایی، گرما، نور خورشید و... موجب آسیب رسیدن به آنها و ایجاد چروک در کالاهای چرمی می‌شود.

نوع محصول

چگونه چروک کیف چرم را از بین ببریم؟ قبل از اینکه به این پرسش پاسخ بدهیم، باید بدانید که برخی از محصولات مانند کیف یا کفش، بیشتر مستعد چروک شدن هستند؛ چراکه بیشتر از سایر محصولات در معرض عوامل مخرب محیطی قرار می‌گیرند.

عوامل محیطی

به‌عنوان آخرین عامل ایجاد چروک در چرم می‌توانیم به عوامل محیطی و تغییرات دما اشاره کنیم. اگر محصولات چرمی از محیط گرم به محیط سرد یا از محیط خشک به محیط مرطوب منتقل شوند، دچار چروک می‌شوند.

از بین بردن چروک چرم طبیعی

روش‌های ازبین‌بردن چروک چرم

درصورتی‌که محصولات چرمی شما دچار چروک شده‌اند، با آموزش از بین‌ بردن چروک چرم در ادامه با ما همراه شوید.

آویزان کردن

درست آویزان کردن، یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی است. بعد از استفاده از کاپشن، کیف و... آنها را به شکل صحیح آویزان کنید و اجازه دهید در تماس با هوای آزاد قرار بگیرند. مکانی که لباس‌های چرمی را از آن آویزان می‌کنید، نباید در معرض گرما یا نور مستقیم خورشید باشد. جریان هوای طبیعی و وزن کاپشن یا کیف در حالت آویزان، به مرور زمان باعث از بین بردن چروک‌های آن می‌شود.

صاف‌کردن با بخار

برای از بین‌ بردن چروک لباس چرم، بخارشوی ابزاری بسیار مؤثر است. لباس چرمی را از چوب‌لباسی آویزان کنید. از یک بخارشوی دستی کمک بگیرید و بخار را روی مناطق چروکیده با فاصله پخش کنید.

حتماً به فاصله مناسب دقت داشته باشید و به هیچ عنوان دستگاه بخار را با فاصله کم از محصولات چرمی روشن نکنید؛ چراکه این موضوع می‌تواند به چرم آسیب برساند. بعد از بخاردهی به چرم، با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، چین و چروک‌ها را صاف‌کرده و در صورت نیاز، مجدد بخارزنی را تکرار کنید.

استفاده از نرم‌کننده

استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم، راهکار دیگری برای از بین‌ بردن چروک کفش چرم یا سایر کالاهای چرمی محسوب می‌شود. این نرم‌کننده‌ها با هدف جوان‌سازی و رطوبت‌رسانی به کالاهای چرمی تولید شده‌اند و موجب انعطاف‌پذیری و افزایش مقاومت آنها می‌شوند.

 برای از بین‌ بردن چروک چرم طبیعی، مقداری نرم‌کننده را با استفاده از یک پارچه نرم روی سطح چروک شده بمالید و بعد از چند ساعت، مواد اضافی را پاک کنید. این روش علاوه بر اینکه باعث حذف چروک‌ها می‌شود، باعث تغذیه چرم شده و از آن محافظت بیشتری به عمل می‌آورد.

کشش چرم

برای از بین‌ بردن چروک چرم مصنوعی یا طبیعی که با سایر روش‌ها از بین نمی‌رود و به‌اصطلاح سرسختی بیشتری دارد، از محلول کشش چرم استفاده کنید. برای این کار اسپری را روی نواحی چروک شده بمالید و چرم را به‌آرامی با کمک دست بکشید. بعد از طی این مراحل، چرم را در معرض هوای خشک قرار دهید.

کشیدن بیش از حد چرم ممکن است باعث تغییر شکل و آسیب رسیدن به آن شود؛ بنابراین به این موضوع دقت کنید. این روش از بین ‌بردن چروک چرم، برای مناطق مستعد چروک از جمله پشت کمر یا آستین مناسب است و برای چرم‌های سالم کاربرد دارد. اگر آستین کت‌چرمی شما پوسته‌پوسته‌شده، این روش می‌تواند مشکلات بدتری به بار آورد.

تمیزکردن حرفه‌ای

برای از بین‌ بردن چروک لباس‌های چرمی که شدت چروک آنها زیاد است، می‌توانید از یک دباغ، خیاط یا چرمگر کمک بگیرید. این افراد به واسطه تجربه، دانش و تجهیزاتی که دارند به‌خوبی می‌توانند مشکلات ایجاد شده را برطرف کنند.

همچنین با استفاده از تکنیک‌های مؤثر و بدون آسیب رسیدن به چرم، چین و چروک‌های آن را به بهترین شکل ممکن برطرف می‌کنند. در چنین شرایطی دیگر نیاز نیست به دنبال راهکارهایی برای از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی باشید و در واقع این کار را به افراد کاردان می‌سپارید.

 اقدامات پیشگیرانه

 قبل از اینکه به دنبال راه‌هایی برای رفع چروک کیف چرم باشید، بهتر است با نحوه نگهداری صحیح و جلوگیری از چروک شدن کالاهای چرمی آشنا شوید. به طور مثال محصولات و کالاهای چرمی را در معرض نور خورشید و گرمای شدید قرار ندهید. حتماً از چوب‌لباسی برای آویزان کردن لباس‌های چرم کمک بگیرید و برای مدت طولانی، کاپشن یا کت چرمی را تا نزنید.

از بین بردن چروک چرم طبیعی

روش‌های جلوگیری از چروک شدن لباس چرم

محصولات چرمی، حساسیت‌های خاص خود را دارند. درصورتی‌که از این محصولات به‌درستی مراقبت نشود، دچار چروک شده و این موضوع زیبایی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، اقدامات زیر را انجام دهید.

نگهداری صحیح

یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری از لباس‌های چرم و عدم نیاز به آگاهی از راهکارهای از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی، آویزان کردن آنها با استفاده از چوب‌لباسی‌های مناسب است. تا کردن لباس‌های چرمی باعث ایجاد چین‌وچروک در آنها می‌شود.

پوشاندن

درصورتی‌که به لباس‌های چرمی خود نیازی ندارید، بهتر است آنها را در کاورهای پلاستیکی یا پارچه مخصوص قرار دهید؛ به‌این‌ترتیب آنها را از تماس با نور خورشید یا قرارگرفتن در معرض گردوغبار به‌خوبی حفظ می‌کنید.

فاصله از گرما

در آموزش از بین ‌بردن چروک چرم آمده است که برای عدم ایجاد چروک در لباس‌های چرمی، لباس‌ها را از گرما دور نگه دارید. گرما می‌تواند باعث خشک‌شدن و چروک شدن چرم طبیعی شود.

رطوبت

به‌منظور از بین ‌بردن چروک لباس چرم، لباس‌های چرم را در معرض رطوبت قرار ندهید؛ چرا که رطوبت باعث چروک شدن و کپک‌زدن محصولات چرمی می‌شود.

پر کردن

به‌منظور از بین‌ بردن چروک کفش چرم، در طول زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، با استفاده از کاغذ یا پارچه درون کفش را پر کنید. این کار کمک می‌کند تا فرم کیف یا کفش چرم به‌خوبی حفظ شود.

استفاده از نرم‌کننده

برای جلوگیری از چروک شدگی یا از بین ‌بردن چروک لباس چرم، از نرم‌کننده، اسپری ضد آب و... استفاده کنید. این کار به افزایش نرمی و انعطاف‌پذیری کالاهای چرمی کمک می‌کند. همچنین مقاومت آنها را در برابر باران، برف و رطوبت افزایش می‌دهد.

از بین بردن چروک چرم طبیعی

نحوه شستشوی لباس‌های چرمی

 برای از بین ‌بردن چروک چرم طبیعی و عدم ایجاد آسیب به این دسته از محصولات، باید در شستشوی آنها دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. برای شستن لباس‌های چرمی راه‌های مختلفی وجود دارد و این کار با کمک دست یا ماشین لباسشویی صورت می‌گیرد. روش شستن چرم به شرح زیر است.

شستشو با دست

برای شستشوی چرم با دست، یک ظرف را با آب ولرم پر کنید. مقداری شوینده مخصوص چرم یا صابون ملایم به آن اضافه کرده و لباس چرمی را داخل محلول بگذارید. به‌هیچ‌عنوان لباس را چنگ نزنید و تنها با کمک دست، به‌آرامی فشار دهید. در نهایت با آب تمیز و خنک، لباس را آبکشی کرده و با استفاده از یک پارچه نرم، آب اضافی آن را بگیرید. لباس را روی سطح صاف و در معرض خورشید قرار داده تا به طور طبیعی خشک شود.

شستشو با ماشین

برای شستن لباس چرم با ماشین لباسشویی، ابتدا لباس چرمی را داخل کیسه مخصوص قرار دهید. دمای آب را سرد کنید و شوینده مخصوص لباس‌های چرمی بریزید. در نهایت نیز چرخه خشک‌کن را غیرفعال کنید.

از بین بردن چروک چرم طبیعی

سخن پایانی

لباس‌های چرمی جزو لباس‌های جذاب، زیبا و البته گران‌قیمت هستند. این دسته از لباس‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا دچار آسیب و چین‌وچروک نشوند. در واقع مراقبت از این دسته از کالاها، باعث به حداقل رسیدن چین و چروک‌های آنها در آینده می‌شود و کیفیت آنها را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

اگر از محصولات چرمی استفاده می‌کنید و با مشکل چروک شدگی چرم مواجه شده‌اید، برای از بین‌ بردن چروک چرم طبیعی، از راهکارهایی که در طول این مطلب اشاره کردیم استفاده کنید.