تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

در مجله چرم / مد و پوشاک

تفاوت چرم دست‌دوز و ماشینی: کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

صنعت چرم از گذشته‌های دور تا به همین امروز، از صنایع با اهمیت و کلیدی به شمار می‌رود. چرم به دلیل برخورداری از ویژگی‌های ارزشمندی مانند دوام و استحکام بالا و البته زیبایی طبیعی، همواره در معرض توجه بوده و محبوبیت زیادی در میان مصرف‌کنندگان یافته است.

این محصول به طور گسترده‌ای در تولید انواع کیف، کفش، کمربند و حتی پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرد و بازار فروش داغ پررونقی دارد. برای تولید محصولات چرمی از روش دوخت دستی یا ماشینی استفاده می‌شود.

هرکدام از این روش‌های دوخت چرم، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت چرم دست دوز و ماشینی بپردازیم. با ما همراه شوید.

چرم دست دوز چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت ‌های میان چرم دست دوز و دوخت ماشینی بپردازیم، بهتر است درمورد چیستی انواع چرم‌ها بیشتر بدانیم. محصولات چرمی دست‌دوز، شامل محصولاتی می‌شوند که تمامی فرایند ساخت آنها به‌صورت دستی و با ابزارهای خاصی صورت می‌گیرد. این روش تولید، زمان زیادی را می‌طلبد و ظرافت بیشتری به کار می‌بخشد.

تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

چرم دوخت ماشینی چیست؟

محصولات چرم دوخت ماشینی، شامل محصولاتی می‌شوند که از فرایند الگوکشی تا مونتاژ آنها با کمک ماشین‌آلات و دستگاه‌های حرفه‌ای و صنعتی انجام می‌گیرد. در این روش تولید، هیچ‌گونه دخالت دست وجود ندارد.

تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

مقایسه چرم دست دوز و ماشینی به لحاظ فرایند تولید

اولین تفاوت محصولات چرم‌ دست‌دوز و ماشینی، شیوه تولید آن‌ها است.

شیوه تولید چرم دست دوز

محصولات چرم دست دوز به‌صورت کاملاً دستی و با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای به خصوصی تولید می‌شوند. این ابزارها کاملاً سنتی و قدیمی هستند. در فرایند تولید چرم دستی، هنرمندان چرم‌دوز با مهارت، دقت و حوصله بالا، تک‌تک مراحل را به‌خوبی انجام می‌دهند و با دوخت‌های دستی، کار را به اتمام می‌رسانند. مراحل تولید محصولات چرم دست دوز به شرح زیر است.

برش چرم

فرق بین چرم دست دوز و ماشینی این است که در این روش، با استفاده از قیچی‌های مخصوص، چاقوها و ابزارهای به‌خصوص و... چرم را به قطعات مختلف برش می‌زنند. میزان دقت و مهارت چرم‌کار در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و کمک می‌کند تا قطعات به شکل کاملاً درست و با اندازه‌های مناسب برش زده شوند.

دوخت

بعد از مرحله برش‌کاری، نوبت به دوخت چرم می‌رسد. در این مرحله از نخ‌های مخصوص و سوزن‌های مناسب برای دوخت چرم استفاده می‌کنند. دوخت‌هایی که برای کالاهای چرمی مورداستفاده قرار می‌گیرند اغلب با استفاده از یک نخ و دو سوزن هستند.

در تفاوت چرم دست دوز و ماشینی می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که در دوخت‌های دستی، نخ از هر دو طرف چرم عبور می‌کند؛ به‌این‌ترتیب زیبایی، جذابیت و البته مقاومت بیشتری به چرم می‌بخشد.

پرداخت

در مرحله نهایی با استفاده از ابزارهای مخصوص. چرم را صیقل می‌دهند و لبه‌های کار را صاف و یکدست می‌سازند. سپس برای هماهنگ‌شدن رنگ چرم با قسمت‌های لبه، محصول را رنگ‌آمیزی می‌کنند. در نهایت نیز نوبت به جلا بخشیدن به محصولات چرمی می‌رسد که این کار علاوه بر افزایش دوام محصول، به زیبایی آن نیز می‌افزاید.

شیوه تولید چرم ماشینی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای تولیدکردن محصولات چرمی با دوخت ماشینی، بیشتر مراحل با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌خصوص انجام می‌شود. مراحل تولید کالاهای چرمی به این روش، به‌صورت زیر است.

برش ماشینی

در این روش، برای برش سریع و دقیق چرم، از قالب‌های برش و دستگاه‌های خودکار استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به کمک قالب‌های لیزری و فلزی، قطعات چرم را بادقت بسیار بالا و در کمترین زمان ممکن برش می‌دهند.

دوخت

از تفاوت بین محصولات چرمی دستدوز و ماشینی می‌توانیم به نحوه دوخت آنها اشاره کنیم. دوخت چرم با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک، با سرعت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و تنوع دوخت‌ها در این روش بسیار بیشتر است. از جمله دوخت‌های ماشینی می‌توانیم به دوخت تزیینی، زیگزاگ و دوخت‌های مستقیم اشاره کنیم.

پرداخت

پرداخت نهایی محصولات چرمی در روش ماشینی، اغلب با استفاده از ماشین‌آلات صورت می‌گیرد؛ اما ممکن است در برخی مراحل، نیاز به دخالت دست باشد. در این مرحله از مواد محافظ، نرم‌کننده و جلادهنده برای زیبایی، افزایش مقاومت و جذابیت کالاهای چرمی استفاده می‌شود.

تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

مقایسه چرم دست دوز و ماشینی به لحاظ کیفیت و دوام

چرم‌های دست دوزی شده و چرم‌های دوخته شده با استفاده از ماشین‌آلات، به لحاظ میزان مقاومت و استحکام نیز با هم متفاوت هستند. از تفاوت چرم دست دوز و چرم ماشینی به لحاظ دوام و استحکام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

چرم دست دوز

چرم‌های دوخته شده با دست، به علت مهارت هنرمندان چرم‌دوز و دقت و تجربه بالای آنها در پرداخت و دوخت، به لحاظ کیفیت در سطح بالاتری قرار می‌گیرند. دوخت‌های دستی، مقاومت محصول را در برابر پارگی و کشش، به شکل قابل‌توجهی بالا می‌برند.

همچنین استفاده از نخ‌های مقاوم، باکیفیت و اعمال دوخت‌های دقیق، باعث ماندگاری و طول عمر کالاهای چرمی می‌شود. در این روش تولید، هر دوخت به شکل جداگانه و بادقت بسیار بالایی زده شده و همین موضوع سبب مقاومت دوخت‌های دستی در مقایسه با دوخت‌های ماشینی شده است.

تفاوت چرم دست دوز و ماشینی

چرم دوخت ماشینی

محصولات چرمی دوخت ماشینی اگرچه کیفیت مناسبی دارند، اما در مقایسه با محصولات دستی، دوام آنها کمتر است. دوخت‌های ماشینی با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند؛ اما معمولاً یک‌سری نواقص کوچک در فرایند تولید آنها اتفاق می‌افتد که این موضوع می‌تواند بر کاهش دوام محصول تأثیرگذار باشد.

تفاوت بین محصولات چرمی دستدوز و ماشینی به لحاظ زمان و هزینه

زمان و هزینه‌ای که به تولید چرم‌های دستی و چرم‌های دوخت ماشینی اختصاص پیدا می‌کند کاملاً با هم متفاوت است. در تفاوت چرم دست دوز و ماشینی به لحاظ زمان و هزینه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

چرم دست دوز

محصولات چرمی دست دوز معمولاً به‌دقت بالا و زمان بیشتری برای تولید نیاز دارند و هزینه بیشتری را برای تولید می‌طلبند. هر قطعه در این روش، به شکل کاملاً اختصاصی و باتوجه‌به جزئیات خاصی تولید می‌شود که این امر زمان زیادی را از هنرمند می‌گیرد. برای تولید یک کیف یا کفش چرم‌دوزی، هنرمندان ساعت‌ها و حتی روزها زمان صرف می‌کنند تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسند.

چرم دوخت ماشینی

تفاوت‌ها و شباهت‌های چرم دست‌دوز و ماشینی بسیار است. چرم‌های دوخته شده با استفاده از ماشین‌آلات، معمولاً زمان کمتری برای تولید می‌برند و این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. در این روش، ظرف مدت‌زمان بسیار کوتاهی می‌توان تعداد زیادی کالا تولید کرد و به‌این‌ترتیب هزینه‌های تولید را کاهش و میزان سودآوری را افزایش داد.

فرق بین چرم دست دوز و ماشینی به لحاظ ظرافت و زیبایی

چرم‌های دست دوزی شده و چرم‌های ماشینی به لحاظ ظرافت و زیبایی، کاملاً با هم متفاوت هستند. در مورد تفاوت چرم دست دوز و ماشینی از نظر زیبایی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

چرم دست دوز

محصولات چرم دست دوز، از زیبایی و ظرافت خاص و منحصربه‌فردی برخوردارند. یکی از راهکارها و نحوه تشخیص چرم دست‌دوز از ماشینی، همین تفاوت‌های ظریف گونه، کوچک و خاص هستند. این تفاوت‌ها از دقت هنرمندان و هنر دست آنها در مراحل تولید نشئت می‌گیرند.

چرم ماشینی

انواع چرم دست دوز و چرم دوخت ماشینی، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند؛ اما چرم‌های دوخت ماشینی به دلیل تولید انبوه و سرعت عمل در تولید، معمولاً ظرافت و جزئیات کمتری دارند. در فرایند تولید انبوه، معمولاً کارها به‌صورت یکنواخت و یک‌شکل صورت می‌گیرند و از جزئیات و تفاوت‌های خاصی برخوردار نیستند؛ اما این موضوع در مورد چرم‌های دستدوز شده صدق نمی‌کند.

تفاوت‌های میان چرم دست دوز و دوخت ماشینی از نظر ارزش هنری و فرهنگی

اگر بخواهیم چرم دست‌دوز و چرم ماشینی را به لحاظ ارزش هنری و فرهنگی مقایسه کنیم می‌توانیم به موارد زیر بپردازیم.

چرم دست دوز

محصولات چرم دست دوز از ارزش فرهنگی و هنری بسیار بیشتری برخوردار هستند. این محصولات در واقع بازتاب هنر دست چرم‌دوزان و نمایانگر مهارت آنها در این حرفه‌اند.

هر قطعه از محصول چرم‌دوزی شده، داستانی از خلاقیت‌ها و تلاش‌های هنرمندان چرم‌دوز است و این موضوع باعث افزایش ارزش معنوی و هنری این دسته از کالاها می‌شود؛ به همین علت چرم‌های دست‌دوزی شده از میزان محبوبیت بسیار زیادی در میان مصرف‌کنندگان برخوردار هستند.

چرم دوخت ماشینی

مزایا و معایب چرم دست‌دوز و ماشینی بسیار است. هر کدام از انواع چرم از خصوصیات مثبت و منفی متفاوتی برخوردار هستند. محصولات چرم دوخت ماشینی، اغلب به‌عنوان محصولات تجاری و صنعتی شناخته می‌شوند.

این محصولات اگرچه کیفیت و زیبایی خاص خود را دارند، اما به لحاظ فرهنگی و ارزش هنری، در مقایسه با چرم‌های دست دوز به‌مراتب در سطوح پایین‌تری قرار می‌گیرند. در واقع تولید ماشینی و انبوه این دسته از محصولات، باعث کاهش جنبه فرهنگی و هنری آن‌ها شده است.

سخن پایانی

در این مطلب به تفاوت چرم دست دوز و ماشینی پرداختیم. در نهایت اینکه کدام چرم را برای خرید انتخاب کنید به سلیقه، نیاز و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال محصولاتی باکیفیت و با دوام بالا هستید و به ارزش هنری کالاها اهمیت می‌دهید، باید محصولات چرم دست دوزی شده را خریداری کنید.

در غیر این صورت، با خرید کالاهای دوخت ماشینی می‌توانید با کمترین هزینه، محصولی زیبا و حرفه‌ای اما نه‌چندان مقاوم را تهیه کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر دو نوع چرم مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند و انتخاب نوع مناسب از میان آنها، به نیازها و اولویت‌های هر فرد، بستگی دارد.