روغن مخصوص چرم طبیعی

در مجله چرم / مد و پوشاک

حفظ زیبایی و دوام محصولات چرمی با روغن مخصوص چرم طبیعی

روغن مخصوص چرم طبیعی

چرم، محصول بسیار ارزشمندی است که در تولید انواع پوشاک، لوازم جانبی لوکس، مبلمان و... مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل زیبایی و جذابیت خاص خود، از ارزش مادی بالایی برخوردار بوده و کالاهای تولید شده از آن نیز، گران‌قیمت هستند. باتوجه به این موضوع، برای افزایش طول عمر این دسته از محصولات و حفظ زیبایی و درخشش اولیه آنها، استفاده از روغن مخصوص چرم طبیعی اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این مطلب قصد داریم درمورد بهترین روغن برای چرم طبیعی صحبت کنیم. اگر شما نیز به چرم و محصولات چرمی عشق می‌ورزید و همواره از آنها استفاده می کنید، با ما همراه شوید تا بهترین روغن‌ها برای حفاظت هرچه بیشتر از محصولات چرمی را بشناسید.

روغن مخصوص چرم طبیعی

دلایل استفاده از روغن‌ برای حفاظت از چرم طبیعی

استفاده از روغن‌های مخصوص برای چرم، مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند.

  • باعث زیبایی و جذابیت هرچه بیشتر محصولات چرمی می‌شود.
  • کیفیت، عمر و دوام این محصولات را بالا می‌برد.
  • تضمین ساختار و عملکرد محصولات چرمی را فراهم می‌کند.
  • مانع از سفت‌شدن و شکنندگی چرم شده و لطافت و نرمی فوق‌العاده‌ای به این محصولات می‌بخشد.
  • محصولات چرمی را از عوامل مخرب محیطی مانند گرما، نور، رطوبت، لکه، سایش و... به‌خوبی حفظ می‌کند.
  • در برابر شرایط نامطلوب آب‌وهوایی، مقاومت محصولات چرمی را بیش‌ازپیش می‌افزاید.

روغن مخصوص چرم طبیعی

چه عواملی در تعیین تعداد دفعات پولیش با روغن تأثیرگذار هستند

از عواملی که در تعیین تعداد دفعات پولیش‌کاری محصولات چرمی با استفاده از روغن مخصوص چرم طبیعی تأثیرگذار هستند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • نوع محصول
  • تعداد دفعات استفاده از آن
  • میزان قرارگرفتن محصول در برابر عوامل مخرب محیطی
  • ترجیحات شخصی

روغن مخصوص چرم طبیعی

بهترین روغن برای چرم طبیعی چیست؟

برای نگهداری از محصولات چرمی، روغن‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌ها و خواص متمایزی هستند. از جمله روغن‌های مناسب که برای محصولات چرمی، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

روغن لانونین

اگر برای خرید روغن مخصوص چرم طبیعی به دنبال یک موم طبیعی هستید، روغن لانونین بهترین گزینه است. این محصول از پشم گوسفند تهیه می‌شود و به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، در میان انواع روغن‌های مناسب برای چرم، بسیار مشهور است.

لانونین نقش مؤثری در تأمین رطوبت ازدست‌رفته محصولات چرمی دارد و به درخشندگی و نرمی این محصولات کمک می‌کند. این روغن برای محصولات ظریف و لوازم جانبی مجلل به شکل گسترده‌ای به کار می‌رود.

روغن نیتسفوت

روغن نیتسفوت یکی دیگر از انواع روغن مخصوص چرم طبیعی است که از استخوان پای گاو تهیه می‌شود. این روغن از خاصیت نفوذپذیری بسیار بالایی برخوردار بوده و با نفوذ به اعماق محصولات چرمی، باعث نرمی و جوان‌سازی چرم می‌شود؛ ازاین‌رو در میان طیف گسترده‌ای از روغن‌های چرمی، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

نیتسفوت برای محصولاتی مانند چکمه، زین، بندساعت و... مورداستفاده قرار می‌گیرد و به طور قابل‌ملاحظه‌ای، مقاومت و انعطاف چرم را بالا می‌برد.

روغن راسو

اگر در پی خرید روغن برای کفش چرم، کیف یا لباس چرم خود هستید، از روغن راسو غافل نشوید. این روغن از خاصیت ضد آب و اسید طبیعی برخوردار است و بهترین روغن برای چرم طبیعی شناخته می‌شود.

اگر محصولات چرمی مورد استفاده شما اغلب در معرض فضای باز هستند، روغن راسو می‌تواند به طور مؤثری سبب افزایش نرمی و افزایش مقاومت این محصولات در برابر رطوبت و نم شود. روغن راسو ممکن است اندکی محصولات چرمی را تیره کند؛ به همین علت چندان برای محصولات چرمی رنگ روشن توصیه نمی‌شود.

روغن جوجوبا

در میان انواع روغن‌های موجود در بازار، بهترین روغن برای کاپشن چرم، روغن جوجوبا است. این روغن گیاهی، به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به روغن‌های طبیعی دارد و برای انواع اقلام چرمی ظریف، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خواص مرطوب‌کنندگی بالای این روغن، باعث افزایش انعطاف‌پذیری محصولات چرمی می‌شود؛ بنابراین از ترک‌خوردن و خشک‌شدن کاپشن‌های چرمی یا کفش‌های چرمی جلوگیری به عمل می‌آورد. اگر کاپشن یا کت‌چرمی قدیمی دارید، با استفاده از روغن جوجوبا می‌توانید آن را احیا کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از انواع روغن‌های موجود در بازار است که می‌توانید جهت خرید روغن برای کفش چرم آن را انتخاب کنید. این روغن بهترین گزینه برای حالت بخشیدن به محصولات چرمی است و به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی فوق‌العاده بالایی که دارد، نقش حفاظتی از اقلام چربی را ایفا می‌کند.

روغن زیتون

در میان انواع روغن نرم‌کننده چرم، می‌توانیم به روغن زیتون اشاره کنیم. این روغن معمولاً در هر خانه ای یافت می‌شود و به‌راحتی در دسترس است. روغن زیتون نقش مهمی در مرطوب کردن و نرم کردن کالاهای چرمی دارد؛ اما به‌مرورزمان باعث تیره‌تر شدن رنگ محصولات چرمی می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، حتماً از روغن‌های باکیفیت و بکر استفاده کنید تا با ایجاد اثرات نامطلوب روی محصولات چرمی مواجه نشوید. اگر یک کیف چرمی دارید که به دلیل استفاده مداوم دچار خشکی یا سایش شده، با استفاده از روغن زیتون به‌عنوان بهترین روغن مخصوص چرم طبیعی می‌توانید آن را احیا کنید.

روغن بادام

اگر برای خرید روغن مخصوص چرم طبیعی هنوز به نتیجه نرسیده‌اید، روغن بادام را از دست ندهید. این روغن به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و هیدراتاسیون بسیار بالایی که دارد به‌خوبی سطح چرم را نرم می‌کند.

همچنین از آسیب رسیدن به محصولات چرمی در برابر عوامل مخرب محیطی جلوگیری به عمل می‌آورد. این روغن باعث افزایش انعطاف‌پذیری کفش چرم می‌شود و به طول عمر آن کمک می‌کند.

روغن نعناع

روغن نعنا یکی از انواع روغن‌های طبیعی است که علاوه بر مرطوب کردن محصولات چرمی، عطر دلنشینی به آنها می‌دهد. این محصول برای نگهداری از محصولات چرمی به‌شدت مفید است و بوی ناخوشایند را از روی محصولات چرمی از بین می‌برد.

روغن آووکادو

بهترین روغن برای چرم طبیعی می‌تواند روغن آووکادو باشد. این روغن از مواد مغذی و معدنی مختلفی تشکیل شده و حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگون است؛ بنابراین استفاده از آن، علاوه بر اینکه باعث تقویت چرم می‌شود به لطافت، نرمی و درخشندگی آن کمک می‌کند.

وازلین

در میان انواع روغن‌های مناسب برای چرم، می‌توانیم به وازلین اشاره کنیم. وازلین برای کفش چرم مزایای متعددی دارد و به‌کارگیری آن، به براق شدن محصولات چرمی، افزایش رطوبت و درخشندگی آنها کمک می‌کند.

همچنین وازلین مانع از نشست گردوغبار روی سطح کاپشن، کیف یا کفش چرمی می‌شود و از ترک ترک‌شدن چرم به مرور زمان پیشگیری به عمل می‌آورد. وازلین به دلیل خواص استثنایی که دارد، به‌عنوان بهترین روغن برای چرم طبیعی شناخته می‌شود و افراد زیادی از این محصول برای افزایش کیفیت کالاهای چرمی خود استفاده می‌کنند.

روغن کرچک

برای خرید روغن مخصوص چرم طبیعی می‌توانید روغن کرچک را انتخاب کنید. این روغن گزینه مناسبی برای افزایش نرمی محصولات چرمی است. همچنین به دلیل خواص ضدباکتری و ضدقارچی خود، کالاهای تولید شده از چرم را در برابر آسیب‌های محیطی و قارچ، به خوبی حفاظت می‌کند. روغن کرچک باعث افزایش درخشندگی کفش، کیف و سایر کالاهای چرمی شده و دوام آنها را بیش از پیش می‌افزاید.

روغن مخصوص چرم طبیعی

نحوه استفاده از روغن مخصوص چرم طبیعی

برای استفاده از بهترین روغن برای چرم طبیعی، به روش زیر عمل کنید.

پاک‌سازی

ابتدا چرم را با استفاده از یک‌پارچه مرطوب و نرم تمیز کنید و گردوغبار و ذرات آلوده روی آن را پاک کنید.

آزمایش

مقداری از روغن را روی قسمت غیر قابل مشاهده چرم آزمایش کنید.

استفاده از روغن

درصورتی‌که بعد از آزمایش، هیچ تغییری در رنگ یا کیفیت کالای چرمی ایجاد نشد، روغن را به تمام قسمت‌های محصول چرمی بمالید. با استفاده از یک‌پارچه نرم یا گونی، به‌آرامی روی چرم را مالش دهید.

فرصت جذب روغن

کفش یا کیف چرمی را به مدت چند ساعت یا حتی برای یک شب کنار بگذارید تا به طور کامل خشک شود و روغن به درون بافت‌های آن نفوذ پیدا کند.

تمیزکردن روغن اضافی

برای پاک کردن روغن اضافی از یک پارچه نرم کمک بگیرید. اگر هنوز هم چرم به طور کامل نرم نشده، مراحل گفته شده را مجدد تکرار کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم انواع روغن مخصوص چرم طبیعی را معرفی کنیم و بهترین روغن‌ها برای محصولات چرمی را مورد بررسی قرار دهیم. استفاده از روغن برای محصولات چرمی باعث افزایش مقاومت آنها در برابر عناصر محیطی می‌شود. همچنین انعطاف‌پذیری و نرمی آنها را به بهترین شکل ممکن بالا می‌برد؛ البته این موضوع در مورد روغن‌های باکیفیت و اصل صدق می‌کند.